Hudební obor
Hudební obor v základním uměleckém vzdělávání umožňuje žákovi prostřednictvím soustavného vzdělávání, aktivní a poučené interpretace, vlastní tvorby, poznávání hudební kultury a osvojením si základních teoretických znalostí využívat hudbu jako prostředek vzájemné komunikace i osobního uměleckého sdělení. Vzdělávací obsah hudebního oboru je členěn do dvou vzájemně provázaných oblastí – hra na nástroj a hudební nauka.
Hra na nástroj
Žákovi je umožněno osvojit si hru na vybraný hudební nástroj. Žák získává elementární hudební návyky a dovednosti a následně je rozvíjí nejen jako sólista, ale i jako spoluhráč v různých formách komorní nebo souborové hry. Později může uplatnit získané znalosti a vlastní vlohy v oblasti improvizace, komponování hudby, využívání moderních technologií v hudbě atp. Hra na hudební nástroj se v základním uměleckém vzdělávání realizuje v podobě individuální výuky a v podobě kolektivní výuky (např. souborová hra, komorní hra atp.).
Hudební nauka
Umožňuje žákovi orientovat se ve světě hudby, využívat a přenášet zkušenosti, dovednosti a vědomosti získané z praktických činností do vnímání hudby, prostřednictvím aktivního poslechu pak poučeněji interpretovat hudební dílo a kriticky je hodnotit. Cílem je vychovat poučeného interpreta a posluchače schopného propojit hudební teorii s praxí a hlouběji tak prožít hudbu.
Kritéria pro zařazování žáků do stupňů vzdělávání
- do přípravného studia jsou zařazovány děti od 5 let
- do I. stupně studia jsou zařazovány děti od 7 let
- do II. stupně studia jsou zařazovány děti od 14 let
- škola může organizovat studium pro dospělé – SPD. Vzdělávací obsah studia pro dospělé i způsob jeho organizace a realizace stanoví ředitel školy na základě individuálního plánu výuky (zaneseného pedagogem v třídní knize). Výuka se uskutečňuje v rozsahu jedné vyučovací hodiny týdně.